Hier een beschrijving van het inbouwen van led's in een Vectra B

Als eerste, het kapje boven de stuur loshalen, met draaiende motor even het stuur zo draaien dat de schroefjes zichtbaar zijn.


Kap eronder ook los maken, zit met 3 schroefjes vast en verwijderen.


Voor het gemak, heb ik ook de hendels los getrokken en laat het naar beneden hangen.


Achter het stuur zit ook een stekker, heb ik los gehaald, maar is volgens mij niet nodig.
Aan weerzijde van de stuur, zie je een schroef zitten, die maak je los.
Is van je tellerbak en je bekleding links en rechts.


Nu je lichtschakelaarunit zachtjes los wrikken met een schroevendraaier en trekken tegelijk.
Daaronder zit ook een schroef.


Luchtroosters los wrikken met een klein schroevendraaier.
Helaas zijn die bij ons alle drie afgebroken.
Hieronder zit ook een schroef. LET OP!!  JE SCHUIFJES DICHT HOUDEN!!!
Als er een schroefje in je kachel valt, heb je de rest van je autoplezier last van een rammeltje!!


Dan kan je de bekleding naar voren halen en naar beneden brengen (kabelboom van de verlichting schakelaar blijft vast zitten).


Nu is de volgende schroef zichtbaar van het dashboard zelf, die kan je los halen.


Aan de rechterkant de luchtroostertjes los wrikken met een schroevendraaier.
Daar zitten ook twee schroeven, om je bekleding los te maken.
Bekleding komt helemaal los. HIER OOK OPLETTEN!!! JE SCHUIFJES DICHT HOUDEN!!!


Nu komt er de rechter schroef van de dashboard zichtbaar. Die maak je ook los.


Als je de dashboard naar voren trekt, zie je een stekker. Die is van je MID/TID.
Die trek je er niet zo uit, maar is vergrendeld met een schuifje.
Even los wrikken met een schroevendraaiertje.
Nu kan je de stekker eruit trekken.
Deze Vectra heeft electronische kilometer teller en zit vast aan het chassis.


Als hij los is, kan hij met gemak, naar rechts van hede stuur en hij ligt dan op je schoot.


De T10 ledís zijn voor de twee in het midden van de unit.


De osram fitting met led is voor je display van je dagteller.


Nu pak ik de unit mee naar de auto en gaat kijken of ze het doen.
De dagteller was goed, maar het vlekte nog iets te veel, ťťn dubbele brandde, de andere niet.
Even eruit halen en degene die het niet doet, omdraaien.
Nu doen ze het allemaal. Echter ik wilde de ledís toch nog even verder opschuren.
Even de ledís merken, zodat je ze weer op dezelfde manier weer terug zet. Nu ben ik tevreden.


Nu is de TID/MID aan de beurt. Ik haal de kap er helemaal af, dan kan ik er beter bij.

 
Dashboard zet je weer in omgekeerde volgorde in elkaar en het resultaat met groene led's:

 

Het resultaat met blauwe led's:

Met dank aan Richard Karreman voor het maken van de beschrijving en de foto's

Nog een paar aanvullende opmerkingen.
-Achter de tellerplaten zitten 2 T10 fittingen, achter de kilometerstand 1 osram fitting.
-Achter een MID zitten 4 osram fittingen, als je een TID hebt zitten er 2 achter.
-Mocht de led niet werken dan moet je hem eruit halen en omdraaien, de led heeft namenlijk een +
en een - kant.