Hier een korte beschrijving van het inbouwen van led's in een Astra G.

De originele verlichting:

 

Kapjes aan beide zijden weghalen en de schroeven demonteren (Torx20):


2 schroeven aan de bovenzijde demonteren en afdekkap wegnemen:


2 schroeven links en rechts onder van tellerunit demonteren:

 

Hendel overhalen naar links..


..en de unit (met beleid) uitnemen:


 

Tip: Is de auto voorzien van een verstelbaar stuur,plaats deze dan in de uiterste benedenstand
en trek het stuurwiel zover mogelijk naar je toe.Dit vergemakkelijkt het de- en monteren van de tellerklok.


Aan de achterkant van de tellerunit kun je nu gemakkelijk de fittingen vervangen door de fittingen met led's.
Vervolgens moet je alles weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen.

Test ze daarna eerst even door ze tellerunit weer aan de stekker vast te zetten voordat je de rest weer terug monteerd,
de led's hebben namelijk een + en een - kant en mochten ze het niet doen dan moet je ze even een halve slag draaien.

 

En dan vervolgens het demonteren van de middenconsole:

Als eerste de extra aan- /inbouwdelen verwijderen van de console,zoals:
- Carkit (+steun)
- Radio
- Aansteker

* Er zitten 4 schroeven(Torx20) verborgen achter de asbak en het aanstekerkapje.
* Daarna de asbak naar je toe loswrikken en de stekkers losnemen van de aansteker.
* Onderste opbergbakje uitwippen.
* 2 schroeven links en rechts demonteren.
* Kapje alarmschakelaar loswippen en schakelaar uitnemen.
* Luchtroosters aan de zijkanten uitwippen en houder bij de rode pijlen loshalen.

* De kachelbediening loshalen door de clipjes omhoog te drukken (zie blauwe pijlen)

* Aan de bovenkant zit de console geklemd,deze met beleid naar je toe trekken.

* MID/TID losschroeven van console (met 2 schroeven)

De fittingen aan de achterkant kunnen nu gemakkelijk losgehaald worden met een schroevendraaier of punttang, doe
dit niet terwijl de MID nog aangesloten zit en met het contact aan, anders kan je kortsluiting krijgen.

De ledjes voor achter je MID/TID moet je even licht opschuren zodat ze mat van kleur worden en het licht beter verspreiden.
Als je dit niet doet krijg je namelijk stippen in je display.

Vervolgens moet je alles weer terug inbouwen in omgekeerde volgorde,

 

Het resultaat:

Met dank aan Dion voor de foto's en info.

Nog een paar aanvullende opmerkingen.
-Achter de tellerplaten heb je er 3 nodig, achter de boardcomputer zitten er 3.
Als je geen boardcomputer hebt dan heb je een TID schermpje (met o.a. klok/datum), hier passen er 2 achter.
-Achter de kachelknoppen zitten er 2.
-Verder kan je achter het kilometerstand schermpje ook nog 1 fitting plaatsen
-Mocht de led niet werken dan moet je hem eruit halen en omdraaien, de led heeft namenlijk een +
en een - kant.
-Als de led niet werkt kan het ook zijn dat de contacten niet strak genoeg zitten. Zit de fitting een beetje los,
haal hem dan eruit en buig de metalen contacten iets dichter richting het plastic deel. Met een punttang kan je dit
makkelijk doen. De fitting gaat er nu iets stoever in maar hij maakt dan beter contact met de printplaat.
-Gekleurde verlichting is moeilijker te zien dan de originele verlichting achter zwarte tellerplaten, het
moet echt donker zijn om een goed effect te geven.
-Achter de lichtschakelaar en elektrische ramen knoppen zitten niet kant en klare fittingen, deze zal je zelf erin moeten solderen.
-De kosten zijn te vinden op de pagina "fittingen"

- Opel heeft voor de Astra G gebruik gemaakt van verschillende leveranciers voor de diverse onderdelen, zo
kan het gebeuren dat je een kachelbediening hebt waar geen fittingen achter zitten en er zijn ook MID versies met
een gele diffuser erin waardoor blauwe led's een zwak groen effect geven.
Mocht je achteraf erachter komen dat je dit hebt dan mag je de fittingen gewoon terug sturen.